segunda-feira, 14 de março de 2011

A Saga Twillight, o vampiro cavalheiresco e a donzela voluntariosa / Twillight and the vampire in love




No periódico on-line sobre novas perspectivas de estudo da literatura para crianças e jovens The Looking Glass: New Perspectives on Children's Literature, Vol 15, No 1 (2011) pode ler um artigo sobre a Saga Twillight e de como Stephenie Meyer se inspirou na literaura gótica mas também modificou a imagem do tradicional vampiro dando-lhe um carácter cavalheiresco. À donzela indefesa vítima do ataque implacável das presas sedentas de sangue de um demónio sucede uma adolescente apenas frágil fisicamente mas independente, voluntariosa e senhora do seu destino. Uma combinação decisiva para o sucesso da saga. 

O artigo intitula-se "Vampires Without Fangs: The Amalgamation of Genre in Stephenie Meyer’s Twilight Saga" e é da autoria de Anne Klaus e Stefanie Krüger.



"Through an analysis of the figure of the vampire in literature as well as in folklore it will be observed to what extent Edward differs from the folkloric blood-sucking revenant and also from the master of all literary vampires, Dracula. Furthermore, it will be investigated how his knightly behaviour towards Bella contributes to the impression of a romantic transformation of the gothic form. Special attention will also be paid to the figure of Bella, who, on the one hand seems to be presented as the femme fragile or damsel in distress concerning her physicality, but, on the other hand, represents a figure of identification for female readers as the independent, strong-willed hero of young adult fiction. The analysis seeks to prove that the combination of these various aspects of different genres and traditions allows Meyer to create a new kind of vampire love story".
Leia o artigo na íntegra AQUI.

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